REGULAMIN
KSZTAŁCENIA NA ODLEGŁOŚĆ
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku
z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. u. z 2020 r., poz. 493)
Rozporządzenie Ministra edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczanie, COVID-19 (Dz. U. z 2020 r., poz. 492)
§ 1
Postanowienia ogólne
- Regulamin kształcenia na odległość określa:
- sposób i tryb realizacji zadań szkoły w okresie czasowego ograniczenia jej funkcjonowania i zasad nauczania oraz oceniania na odległość,
- sposób współpracy dyrektora z nauczycielami i koordynowania przez niego współpracy z uczniami i rodzicami (w tym sposób konsultacji z rodzicami),
- zasady ustalania tygodniowego zakresu treści nauczania w poszczególnych oddziałach,
- sposób dokumentowania realizacji zadań szkoły,
- możliwość modyfikacji szkolnego zestawu programów nauczania,
- sposób monitorowania postępu uczniów oraz sposób weryfikacji wiedzy i umiejętności uczniów, w tym również informowania uczniów oraz rodziców w postępach ucznia w nauce i uzyskanych przez niego ocenach,
- warunki i sposób przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu poprawkowego, egzaminu semestralnego i sprawdzianu wiadomości i umiejętności oraz warunki ustalania rocznej oceny klasyfikacyjne zachowania.
§ 2
Postanowienia szczegółowe
- Sposób i tryb realizacji zadań szkoły w okresie czasowego ograniczenia jej funkcjonowania:
- w czasie ograniczenia funkcjonowania szkoły, związanym z zagrożeniem epidemiologicznym, nauka jest realizowana na odległość,
- za organizację kształcenia na odległość odpowiada dyrektor szkoły. Jest on zobowiązany do tego, aby powiadomić nauczycieli, uczniów i rodziców, w jaki sposób będzie wyglądała nauka w placówce,
- wszystkie lekcje wynikające z ramowych planów nauczania będą odbywać się na odległość,
- nauka prowadzona na odległość będzie odbywać się za pośrednictwem dziennika elektronicznego Librus, który będzie również podstawowym sposobem komunikacji z nauczycielami,
- nauka prowadzona na odległość może być realizowana z wykorzystaniem materiałów udostępnionych przez nauczyciela, w szczególności tych rekomendowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, Centralną i Okręgowe Komisje Egzaminacyjne,
a także emitowanych w pasmach edukacyjnych programów Telewizji Publicznej i Polskiego Radia, - nauczyciel może prowadzić również lekcje za pomocą odpowiednich platform, wykorzystując połączenia głosowe lub głosowo-wizyjne,
- uczniowie, którzy nie mogą wziąć udziału w lekcji zdalnej, zobowiązani są do zapoznania się z materiałem danej jednostki lekcyjnej oraz uzupełnienia notatki - tak jak w przypadku nieobecności na lekcjach stacjonarnych,
- formy pracy z uczniami z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego czy posiadającego opinie poradni psychologiczno-pedagogicznej powinny uwzględniać zalecenia wynikające z w/w dokumentów (m.in. wydłużenie czasu pracy),
- wychowawca klasy, poprzez kontakt z nauczycielami poszczególnych przedmiotów, ma za zadanie monitorować pracę zdalną uczniów, a w razie problemów interweniować i powiadomić dyrektora szkoły,
- odrabianie lekcji i zapoznanie się przez ucznia z zadanym materiałem jest obowiązkowe dla każdego ucznia. Jeśli uczeń ma problem z dostępem do komputera czy Internetu, to fakt ten należy zgłosić do wychowawcy klasy, celem ustalenia innej formy dostarczenia niezbędnych materiałów. Kolejno wychowawca jest zobowiązany zgłosić taką informację dyrektorowi szkoły i ustalić z poszczególnymi nauczycielami formę przekazania materiałów do nauki.
- Sposób współpracy dyrektora z nauczycielami i koordynowania przez niego współpracy z uczniami i rodzicami:
- dyrektor szkoły stale koordynuje współpracę nauczycieli z uczniami i rodzicami,
- wszystkie problemy zgłaszane przez uczniów czy rodziców powinny być zgłaszane w formie pisemnej do dyrektora szkoły,
- nauczyciel zobowiązany jest do regularnego odczytywania wiadomości wysyłanych przez dyrektora poprzez dziennik elektroniczny, maila, wiadomość sms oraz poprzez komunikatory internetowe i w razie potrzeby bezzwłoczne odpowiedzenie na informacje,
- nauczyciel, pracując zdalnie, jest w stałej gotowości do pracy i w każdej chwili może zostać wezwany przez dyrektora do szkoły,
- możliwe jest przeprowadzanie zebrania rady pedagogicznej na odległość, za pomocą wyznaczonej przez dyrektora platformy komunikacyjnej (obecność nauczycieli podczas takiej rady pedagogicznej będzie sprawdzona poprzez odczytanie listy i zapisanie przez protokolanta obok nazwiska uczestnika obecności podczas takiego spotkania),
- wychowawca czuwa nad prawidłową dostępnością uczniów do zamieszczanych przez nauczycieli materiałów i utrzymuje stały kontakt z uczniami i rodzicami ze swojej klasy.
O każdym zgłaszanym przez rodziców i uczniów problemie powinien bezzwłocznie pisemnie zawiadomić dyrektora szkoły, - każdy nauczyciel powinien być dostępny dla uczniów i rodziców w czasie, kiedy jego lekcja jest wpisana w tygodniowy plan pracy poszczególnych klas, i jest zobowiązany do odpowiedzi na pytania zadawane przez uczniów i rodziców poprzez dziennik elektroniczny, czy inne komunikatory, na których ustalił sposób kontaktu z uczniami i rodzicami,
- uczniowie mają prawo zadawać pytania do zamieszczonych tematów i zadań, a nauczyciel powinien na każde z nich odpowiadać i pomóc uczniowi opanować zadany materiał,
- nauczyciel, który nie ma dostępu do komputera czy Internetu, bądź ma do nich ograniczony dostęp, zobowiązany jest do innej formy przesyłania niezbędnych do nauki materiałów uczniom lub korzystania w placówce ze szkolnego sprzętu.
- Zasady ustalania tygodniowego zakresu treści nauczania w poszczególnych oddziałach:
- lekcje z poszczególnych przedmiotów zadawane będą tylko i wyłącznie w tych dniach,
w których występują w planie lekcji, - ćwiczenia i zadania z poszczególnych przedmiotów powinny być tak dobrane, żeby czas ich wykonania łącznie z czasem lekcji prowadzonych zdalnie nie przekraczał czasu określonego w planie lekcji klasy,
- zdalne nauczanie należy prowadzić, łącząc naprzemiennie kształcenie z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia, Zajęcia powinny uwzględniać możliwości psychofizyczne ucznia, jego wiek i etap edukacyjny,
- wychowawca koordynuje plan pracy swojej klasy na każdy kolejny tydzień, kontrolując, na podstawie informacji uzyskiwanych od innych nauczycieli, rodziców oraz uczniów, ilość zadawanych prac, formę ich wykonania i obciążenie uczniów danego dnia. Jeśli uzyska informacje, że ilość materiału i zajęć jest za dużym obciążeniem dla uczniów, konsultuje ten fakt z nauczycielami, aby ustalić, jakie treści można przełożyć na kolejny dzień czy tydzień lub w jaki inny sposób zrealizować daną partię materiału,
- każdy nauczyciel jest zobowiązany zapisać zadanie domowe w odpowiedniej zakładce,
a sprawdziany i kartkówki w dzienniku elektronicznym jako tzw. wydarzenie w zakładce terminarz. Wszystkie zadania i lekcje wprowadzone do dziennika muszą być zgodne
z planem lekcji. W trakcie tygodnia nie można dokładać nowego materiału/lekcji, która nie była ujęta w tygodniowym planie pracy danej klasy. - Każdy nauczyciel przed dodaniem nowego zadania domowego lub sprawdzianu, kartkówki winien sprawdzić, czy w danej klasie nie została przekroczona już maksymalna ilość sprawdzianów/kartkówek na dzień/tydzień.
- Sposób dokumentowania realizacji zadań szkoły:
Nauczyciel zobowiązany jest do:
- regularnego odnotowania tematu lekcji w każdym dniu wynikającym z planu lekcji, co będzie traktowane jako potwierdzenie obecności w pracy,
- zamieszczenia informacji o sposobie przeprowadzenia przez niego lekcji, czy zadania prac w dzienniku elektronicznym, w ramach obowiązującego go tygodniowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych,
- odnotowania w dzienniku planowanego sprawdzianu, kartkówki czy innej formy sprawdzenia wiedzy uczniów – sprawdzian 7 dni wcześniej, inne formy minimum na 2 dni wcześniej,
- we wpisie frekwencyjnym w każdej z klas na czas kształcenia na odległość wpisywać oznaczenie: nz – nauczanie zdalne.
- Możliwość modyfikacji szkolnego zestawu programów nauczania:
- szkolny zestaw programów nauczania oraz podręczników może zostać uzupełniony o e-podręczniki, e-ćwiczenia, i inne wykorzystywane materiały pomocnicze do kształcenia na odległość,
- każdy nauczyciel korzystający z e-podręczników lub e-zasobów, zobowiązany jest przesłać taką informację do wicedyrektora szkoły wraz z podaniem nazwy e-podręcznika, autora oraz wydawnictwa w terminie do 3 dni od wejścia w życie poniższego regulaminu.
- Sposób monitorowania postępu uczniów oraz sposób weryfikacji wiedzy
i umiejętności uczniów, w tym również informowania uczniów oraz rodziców
w postępach ucznia w nauce i uzyskanych przez niego ocenach:
- podczas pracy na odległość każdy nauczyciel ma prawo oceniać ucznia z zadawanych prac
i sprawdzać jego wiedzę w postaci pytania, kartkówki, sprawdzianu, testu czy internetowego quizu, - nauczyciel poprzez dziennik elektroniczny przekazuje uczniom i rodzicom informacje
o uzyskanych przez ucznia ocenach bądź za co w danym tygodniu uczeń może być oceniony, - każdy sprawdzian, test, quiz czy kartkówka muszą być odnotowane w dzienniku
z odpowiednim wyprzedzeniem (sprawdzian na 7 dni przed, a pozostałe formy na 2 dni przed), żeby umożliwić każdemu uczniowi zorganizowanie dostępu do komputera i Internetu w wyznaczonym czasie, - nauczyciel każdorazowo przy zamieszczeniu zadania w dzienniku elektronicznym, zobowiązany jest do załączenia informacji, w jakiej formie będzie kontrolował jego wykonanie (wysłanie załącznika, zdjęcia, czy odłożenie do teczki w celu dostarczenia do szkoły po powrocie do nauczania stacjonarnego),
- wszystkie oceny powinny zostać wpisane do dziennika elektronicznego w terminie maksymalnie do 7 dni od oddania wykonanej pracy przez ucznia,
- uczeń ma prawo zgłosić nieprzygotowanie zgodnie z obowiązującym przedmiotowym systemem oceniania,
- uczeń nieobecny podczas sprawdzianu czy zapowiedzianej kartkówki zobowiązany jest do kontaktu z nauczycielem i ustalenia nowego terminu lub innej formy zaliczenia (w sytuacji jeśli nie ma możliwości zaliczenia w proponowanej przez nauczyciela formie),
- uczeń, który nie zgłosił problemów technicznych i nie wykonał zadanych prac, może otrzymać ocenę niedostateczną,
- w jednym tygodniu mogą być maksymalnie dwa sprawdziany w danym oddziale lekcyjnym, kartkówek może być maksymalnie trzy. W danym dniu może być tylko jeden sprawdzian, jedna kartkówka, czy inny sposób przeprowadzenia oceniania całej klasy.
- Warunki i sposób przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu poprawkowego, egzaminu semestralnego i sprawdzianu wiadomości i umiejętności oraz warunki ustalania rocznej oceny klasyfikacyjne zachowania:
- niniejszy punkt regulować będą odrębne przepisy.
§ 3
Postanowienia końcowe
Niniejszy regulamin wchodzi w życie z dniem 25.03.2020 r.